Corona virus aflyser DM i Vingsted

Vi har desværre fået meddelelse fra DGI om, at pga. frygten for spredning af Coronavirus, så er alle de kommende DM stævner i Vingsted aflyst.

Den udsendte meddelelse fra DGI kan i læse her:

Kære deltagere

Kommende DM'er i skydning er aflyst!

DGI udsendte i går en informationsmail til alle medlemsforeninger med retningslinjer i forhold til coronavirus. Dette sker på baggrund af regeringens udmelding og efter at DGIs formand og direktør deltog i et informationsmøde i kulturministeriet i går eftermiddag. I går aftes blev der givet information ud via et skypemøde hvor bl.a. afviklingen af de kommende DM skydninger blev drøftet.

Skydeledelsen har overvejet situationen nøje. Vi ved, at mange mennesker samles på relativt lidt plads ved vores DM stævner i Vingsted. Der er ofte trængsel på banerne og i opholdslokalerne. Vi ved også at mange aldre er samlet og at der er tæt kontakt mellem skytter, instruktører, forældre, banehjælpere og stævneledere. Omvendt ved vi også, at der aldrig er 1.000 mennesker samlet på samme tid, men bl.a. ved DM ungdom samles et større antal i weekendens løb.

Vi ved, at stævnerne er det nationale højdepunkt for indendørsskydningen i DGI Skydning – finalerne over dem alle. Omvendt står vi også med en særlig situation hvor vi ikke ønsker, at vores stævneafvikling medfører en yderligere udbredelse af corona.

Skydeledelsen har derfor besluttet at de tre planlagte DM stævner i marts 2020 alle aflyses. Stævnerne gennemføres ikke senere på foråret idet dette ikke er muligt. Der vil naturligvis ikke blive opkrævet deltagergebyr for tilmeldte skytter til stævnerne.

DGI Skydnings formand Lars Høgh udtaler:

Det at skulle aflyse vores indendørs DM skydninger gør ondt. Vi ved hvilken betydning de har for vores børn, unge og voksne. Omvendt er der også nødvendigt at vi følger de anbefalinger som myndighederne giver. Som situationen er har vi vurderet, at der i Vingsted er en spredningsrisiko, bl.a. fordi mange mennesker er forsamlet, man er indendørs og er i tæt kontakt. Derfor har vi i dag besluttet, at stævnerne i marts aflyses. En beslutning der naturligvis kan argumenteres både for og imod, men skydeledelsens vurdering er, alt andet lige, at det er det rigtige at gøre med den viden vi har og de anbefalinger der gives os.

Vi henviser endvidere til dette link. https://www.dgi.dk/om/presse/presserum/seneste-nyt/corona-hvad-anbefaler-dgi

Mvh

Jakob Nielsen