Selvom vi har lukket kan du godt træne til vi starter igen

Jesper og Karl-Erik har lagt hovedet i blød for at finde på noget, som Børne-Junior holdet kan træne med derhjemme mens vi holder lukket. Prøv at tage lidt tid nogle gange om ugen til at træne disse øvelser

Balance øvelse: Stå i planken (ned på gulvet og støt på albuer og tåspidser) Løft på skift venstre arm og højre ben, så skifter man over til at løfte højre arm og venstre ben. Bliv ved med denne øvelse i ca 20-30 sekunder, hold pause og øv igen. Det styrker ens balanceevne og gør at man bedre finder sin rette skydestilling.

Øve skydestilling og fastholdelse af stillingen: (pistol øvelse som også har effekt til riffel skytter) Find en fast punkt på væggen (et hoved på et billede, eller hæng et stykke papir op hvor du har tegnet et kryds) Gå 5-10 meter tilbage, find din skydestilling, tag en legetøjspistol eller brug din finger. Peg på krydset med det ene øje lukket (er du højrehåndet lukker du venstre øje, er du venstrehåndet så lukker du højre øje. Peg på krydset, luk øjet og fokuser på krydset. Luk nu begge øjne mens du stadig peger på krydset. Hold øjnene lukket mens du tæller til 5 og åben øjnene igen. Peger du stadig på krydset? Den er svær men god til at holde fokus på sin skydestilling.

Modsat armsving: har du en god koordinationsevne, vil det gavne dig og din teknik når du skyder. Det vil også gave dig hvis du ændre din skydestilling eller skifter stilling. Med denne øvelse vil du effektivt kunne forbedre dine armes koordinationsbevægelser.

Stil dig med begge arme over hovedet. Lad den ene arm bevæge sig fremad og den anden bevæge sig bagud. Armene mødes igen over hovedet. Gentag øvelsen flere gange i træk. Skift nu retning, så de svinger modsatte vej. Gentag øvelsen.

Vejrtræknings øvelse: At kunne holde vejret og have styr på det er et vigtigt redskab når man skal skyde. Træk vejret ind gennem næsen og fyld dine lunger helt op. Hold vejret mens du inde i hovedet tæller til 4, pust så langsomt ud gennem munden. Prøv lige det 4 gange…….kan du mærke hvor meget mere ro på du fik? Din puls falder og dit hjerte slår langsommere. Rigtig god øvelse når man skal finde ro og koncentration. Denne øvelse er i det hele taget rigtig god i mange situationer. Er du lidt oppe at køre? Skal du til eksamen og er lidt nervøs? Driller en fra klassen dig? Syntes du mor eller far er uretfærdig og dum når dit værelse skal ryddes op eller der bliver sagt nej til mere slik. Så prøve lige at trække vejret dybt ind gennem næsen, fyld dine lunger med luft og pust ud gennem munden.

Hvis I sidder ved en PC, Ipad, Tablet eller med jeres telefon kan i læse meget mere om flere øvelser og se videoer af dem. Gå ind på:

Hjemme - Værktøjer - DGI Midt- og Vestsjælland Skydning (dgi-skyd.dk)